ar-tanten

Alla inlägg under december 2016

Av C E - 31 december 2016 05:36

Någongång under året (jag är inte den som lägger datum på minnet) slutade jag dricka coca cola, vilket jag druckit i mängder varje dag sedan tjugo års ålder. Nu är det slut med det. Och inte var det särskilt svårt heller. Första dagen var lite jobbig, nu är det vatten som gäller.


På hästfronten: Bönan har jag ju "åkt" på några gånger och det har gått över förväntan, dock saknar jag en medhjälpare och därför att det blivit lite stiljte under hösten/vintern. Vi jobbar ju från marken mycket annars, och vi har fått en bättre kommunikation, vi lyssnar bättre på varandra. Nu förstår hon slutahjälpen mycket bra, och kan göra diagonalslutor längs vägen. Vi satsar på att kunna göra groundwork-testet, dock inte för Bent, utan bara för att....


Petter har vuxit enormt mentalt, vi kan jobba med små hjälper och lösa tyglar (för det mesta). Nytt för honom är groundwork-arbetet, har börjat försiktigt med "följa takten" och det gör han jättebra, vilket är lite kors i taket då han är en liten bärsärk. Sadelproblem har vi haft, vilket är åtgärdat men satt lite stopp för "riktig ridning". Vi hoppas på 2017...


Artur skötte sig fantastiskt fint som fyraåring, men en dag var energin och styrkan i topp och tanten åkte i backen. Sen stod det också klart att jag inte riktigt orkar med tre hästar, och speciellt inte en unghäst som behöver aktiveras mycket. Han är nu utlånad till min ridskola där han fortsätter att sköta sig jättefint, trivs gör han också. Till sommaren kommer han hem för att ha semester, då får jag pussa på honom varje dag igen...


 

Av C E - 30 december 2016 05:30

Gjorde iordning Herr P, men eftersom han har trampat av sig en sko så gick jag bredvid mest, red endast en liten bit för att känna hur pigg han var, men han var på ett bra ställe själsligt så då hoppade jag av igen, jag behöver ju också röra på mig. Alla vet väl hur obekvämt det är att gå med bara en sko, varför skulle det vara annorlunda för en häst. Lite flyt ändå att marken inte är stenhård och att det fanns lite snö att sjunka ner i så att skillnaden inte blev lika stor. Hovslagaren kunde inte komma förrän efter nyår så idag borde jag åka in till stan och köpa en ny sko, men det ska regna igen, så jag vet inte riktigt hur jag gör. Köra E14 och i stan med regn är inte något som lockar. Kanske gräver jag fram någon avlagd sko....

 

Igår var det smörgåstårta och hemgjorda munkar för hela slanten

 

Av C E - 29 december 2016 05:08

Hurra för idag är det min födelsedag....50+....känns helt ok. Ska ta med Petter på en sväng tänkte jag, och bönan. Fritera några munkar kanske, men annars...chilla  

Av C E - 28 december 2016 05:29

När ungarna var små, innan vi flyttade upp till Jämtland var vi på en bondgård som var öppen för allmänheten. Man kunde strosa runt där och titta på djuren, ta en fika eller köpa getost. Dottern var nog två år, inte äldre i alla fall och hon kunde gå och springa själv. På gården fanns en liten gris, det var ingen äta-upp-gris, kan ha varit en minigris. Den hade samma storlek som en mellanstor hund, fast med kortare ben. När vi satt och fikade så blev vi tillsagda att inte mata grisen, då den gick på diet...


Dottern strosade omkring runt borden med en kaka i handen, då grisen fick vittring.....kom emot dottern, grymtade lite, varpå dottern blev livrädd och började gå därifrån. Grisen följde efter, dottern blev jätterädd och började springa, ramlade omkull och fick sin kaka stulen och den hungriga grisen. Efter det var hon hundrädd...hm.


När vi flyttade upp, skulle vi ju ha en hund. Den första veckan var hon lite orolig men sen...

  Klart vi köpte den största hunden, en röd varghund - Gösta.

Av C E - 27 december 2016 05:29

Fick ju sällskap av gubben igår, så vi red in på skogsvägen upp på berget. När vi nått högst upp var det dock stopp trots att gubben gick först, men vi tog oss ju en längre bit än utan sällskap. Det är väldigt tjusigt där uppe, utsikten är fantastisk och kanske lite otäck. Petter ville inte gå längre än så, och jag var lite beredd på det, babysteps, så vi vände. Då blev han glad och lite busig, pep och småbockade. Dessvärre var det ju en låååång nedförsbacke så jag hoppade av eftersom jag inte ville att han skulle hetsa upp sig, vika in huvudet (då blir han så stark och jag kan inte göra något) och älga iväg med mig, det är så lätt att man håller för hårt i tyglarna då och jag ville att det skulle bli en lugn tur med mersmak. Han skulle ju inte göra något elakt, men är man busig så kan man ju råka....Direkt jag var på backen försvann buset och vi kunde träna från marken så han var ju inte hysterisk i alla fall.


På kvällen när jag skulle ta in dom (det är ju kolsvart då) såg jag dom inte så jag fixade klart i stallet, men dom syntes fortfarande inte så jag ropade. Hörde deras hovtramp komma mot mig, men insåg rätt omgående att ljudet kom någon annan stans ifrån. Åh, nej! Och japp, dom var i sommarhagen. Gick upp för att öppna åt dom, dom sprang ner på gården och tog ett varv innan dom gick in i stallet. Inga sår som jag såg eller svullna ben. Sen gick jag med ficklampa runt hagen för att hitta var dom rymt. Får laga det idag när det blivit ljust så att jag kan se ordentligt..... Jag är så trött på att elen inte fungerar på vintrarna så nästa vinter kommer jag att han installerat ett polarband, kan ju inte ha lösa hästar springande på ön. Och varje gång jag ser bönan äta på staketet så tänker jag "åh, det var det dummaste". Förr var hela hagen i järn, men sen byttes hälften ut mot trä. Jättedumt! Med järn behövs ingen el och det går inte att äta upp.... Suck! Och nu stormar det, så hundarna får väl gå ut med koppel så dom inte riskerar att blåsa bort.....

 

Av C E - 26 december 2016 05:14

Petter och jag red en bit in på skogsvägen igår, det är världens mysigaste ridväg längs sjökanten med skog runtom, på ett berg. Tyvärr törs jag inte rida där så ofta eftersom det bor rätt många (4) björnar på det berget och jag har någon slags björnfrossa. Men har jag sällskap så törs jag, och för att björnarna förmodligen är mer rädd för mig än jag för dom. Mardrömmen är ju att möta någon hona med bebisar och att Petter ska balla ur, jag ramla av och bli björnmat. Idag har jag utpressat min gubbe så han ska följa med. Ja, dom ligger ju i ide på vintern men med de här milda vintrarna vet man ju aldrig haha.

  Beställde några grejor från nätet igår. En ulljacka som jag inte riktigt vet när jag ska använda, får väl bli några foton i vår/sommar om jag känner mig själv rätt, så får den väl hänga i garderoben resten av tiden.

  Ska nog försöka mig på att sy en ridkjol också, bara för att..... Sen beställde jag ett par vinterridstövlar

  Jag får alltid ont i magen när jag beställer något som kostar mer än 100 kronor så jag gör det inte så ofta. Skorna behövde jag verkligen, men jackan...den får vara en julklapp till mig själv, kjolen får jag se som något slags projekt. Det viktigaste är att lura sig själv, för om du tror på det så är det ju så.....

Av C E - 25 december 2016 05:27

Nu kan man utan att ljuga säga att man varit i stallet från det solen gick upp tills den gick ner, och ändå bara varit ute i en timme, så igår var jag i stallet hela dagen  haha. Dagen till ära så snöade det.

 

Petter och bönan går ju utan täcken för det mesta, dom har ju värsta pälsen, filmade lite för att visa varför man inte behöver täcke om man har en bra vinterpäls. Vattnet rinner av, och det är bara det allra yttersta som är blött, resten är helt torrt.


 

Det är ingen risk att min uppsittningspall blåser iväg i alla fall

  Den står rätt stadigt där den står. Petter och red ut och mös. Lång tygel och jättefin trav, sen fick han stanna och gnaga lite gräs. Tror det är dags att klippa svansen...

   Efter ridpasset var det väääldigt mysigt att rulla sig.

   

Av C E - 24 december 2016 05:19

Japp, idag är det Julafton och det är -1 och snöblandat regn, knappt någon snö och en alldeles vanlig dag. Annat var det när man var liten, eller är ungarna var små.


Vår första jul här i huset glömmer man inte i första taget. Det var kallt i alla fall, och värmesystemet i huset fungerade inte.... Det var varmare i kylskåpet än vad det var i huset. Gubben satt ute i pannrummet hela dagen för att försöka få någon värme, vilket inte lyckades. Vi gick alla omkring med ytterkläderna på....


En annan vinter när jag var tio år kanske, var vi hemma hos min farmor när strömmen gick. Det var riktigt kallt ute och strömmen var borta flera dygn vilket gjorde att det blev riktigt kallt inne också. Jag minns att min marsvinsbur hade frost på gallret. Hela familjen låg under täcket i sängen för att hålla värmen, mitt marsvin låg där också annars hade han frysit ihjäl.... men jag minns det som lite mysigt samtidigt. En hel familj under täcket liksom.....hur ofta händer det?

 

Skapa flashcards