ar-tanten

Direktlänk till inlägg 16 december 2016

Det kan inte gå bra jämt

Av C E - 16 december 2016 05:28

Ja, eller det gick ju inte dåligt heller, men inte som jag hade tänkt. Man måste ta saker för vad det är, och lägga ner förväntningar och planer om det är en dålig dag.


Vi red iväg i vanlig ordning, inget konstigt, mer än att han stannade och lyssnade efter något som lät, sen fortsatte han gå, jag bara väntade och lät honom lyssna tills han var nöjd. Men på samma ställe som igår tog det stopp. Vi stod där ännu längre än igår, dock utan att ta oss vidare. Det var en grävmaskin på andra sidan sjön som störde honom. Det tråkiga var att det inte skulle hjälpa om jag hoppade av och ledde honom, för vi skulle ändå inte se grävmaskinen och jag vill inte ge mig ut på den större vägen (där den var) eftersom det är mer trafik på den vägen, och man har ingenstans att ta vägen vid ett eventuellt möte, och att lita på att trafikanter tar hänsyn har jag slutat med. På schemat stod travuppgångar, insåg att det fick jag lägga ner. Idag var han STÖRD av ljudet. Så när vi vände blev det lite jobbigare än igår, för nu kunde han inte riktigt ta det lugnt. Han sprang på snedden (för att kunna hålla blicken bakåt så att vi inte blev jagade) och det kändes lite osäkert ett tag. Övervägde att kliva av, men det är ändå lättare att sitta på honom än att leda oroliga 500 kg. Jag blev irriterad, inte på Petter för han gjorde precis så gott han kunde, utan på grävmaskinen.... OMG...hästfolk liksom. När vi var närmare hemma taggade han ner och var sig själv igen, men idag kan vi inte rida åt det hållet...såvida inte grävmaskinen flyttat på sig, vilket jag inte tror.


Bönan fick vara, då jag kände mig för irriterad, och att jobba med hästar när jag är irriterad undviker jag, det blir inte bra. Jag vill vara lugn och avslappnad, är jag spänd blir ju  hästen det också.


Funderar på att leta fram clownkostymen, ta med mig varulvshunden och besöka grävmaskinisten..... När något stör mitt arbete med hästarna kommer den onda sidan fram.....


Ska bli spännande och se om jag tar mig upp idag med min onda axel (från marken) eftersom Petter inte vill går förbi det där läskiga huset, så måste jag leda honom förbi det, vilket betyder att jag måste hoppa upp från marken... Ja, ja, dessa problem, i värsta fall får det bli en avsutten promenad.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C E - 25 augusti 2022 15:55

Välkommen Zafir, som flyttade hit i söndags. Han levererades till Nordansjö i fredags och helgen har vi tillägnat i Nordansjö på ridläger. Perfekt tillfälle att börja lära känna varandra. Till vardags är det "Faffur" som gäller.    Faffur är en 1...

Av C E - 6 juli 2022 08:17

Artur har känts lite avslagen på sista tiden, har väl lite tänkt att det berott på värmen och sommaren och på att vi snäppat upp träningen lite. Det har känts lite otydligt. Hade ut equiterapeuten för att säkerställa att det inte var någon stel muske...

Av C E - 29 juni 2022 09:02

Petter fick vandra över regnbågsbron för ett tag sedan. Vi har ju gått vid varandras sida i 16 år, min absoluta drömhäst, krigarhästen och min once in a lifetimehäst. Så tacksam för den tiden.          Foton av Yvonne Odsberg som också var ...

Av C E - 26 september 2021 15:47

Igår var Yvonne här vilket alltid är väldigt trevligt. Igår var också en stor dag då det var första gången på nästan ett år som jag satt upp på Petter. Vilken lycka att få sitta där igen, man saknar lite ord men massor av kärlek och välbehag. Resten ...

Av C E - 23 september 2021 06:18

Häromdagen åkte jag iväg till Yvonne för att vi skulle tillbringa en heldag hemma hos Ewa. Det kändes så spännande, hade fjärilar i magen och en viss förväntan samt en liten liten oroskänsla. Jag tycker det är svårt (lite läskigt) att sätta mig på en...

Skapa flashcards