ar-tanten

Alla inlägg den 15 april 2017

Av C E - 15 april 2017 05:29

och rida, ridläger/ridkurs är ju inte något jag gjort så många gånger. Två gånger på ridläger som tonåring. Sen när jag precis hade köpt bönan och tänkte att jag borde rida den typen av häst innan eftersom jag inte hade gjort det. Så det borde bli sju år sedan.


Jag åkte till Fors gård utanför Stockholm, dom har Islandshästar och Lusitanos. Gården ägs av Ylva Hagander som var med och startade upp Lusitanosällskapet. Hon har en lyxridskola med välutbildade lusar, jag var där en vecka och det var två pass varje dag - jättekul! På träningarna växlade jag mellan två hästar, en trevlig herre som är mer känd som Pegasus i Globen och en yngre herre (som nu är 21 år) som gått Grand Prix. På den sistnämnda gjorde jag mina första travökningar som inte var av denna värld, han flög fram, även mina första byten. Det blev många första. På slutet av veckan fick jag sitta upp på avelshingsten för att känna på piaff och jag hade väl suttit där än idag om det inte var så att man behövde gå på toaletten ibland..... Alltså, så coolt. Jag höll inte ens i tyglarna, fötterna rakt ner och ingen skänkling alls. Jag gav hjälperna enbart med sätet och det kändes som.....jag vet inte riktigt....mäktigt!


Och nu ska jag snart åka iväg igen för att rida en annan häst och det ska bli så roligt, hoppas på att lära mig massor på Gotlands ridakademi.


Petter och bönan får klara sig med gubben, hoppas dom inte busar för mycket med honom....

 

Ovido - Quiz & Flashcards