ar-tanten

Alla inlägg under januari 2018

Av C E - 17 januari 2018 06:31

Petter fick gå ett pass i ridhuset medan stormen yrde utanför. Öppnor och volter stod på schemat.


Tyvärr är det nog så att jag beslutat mig för att hitta en ny ägare till bönan. Orsakerna är flera. Om jag lägger känslorna åt sidan och listar ner fakta så är svaret tydligt. Med känslorna är det svårare. Jag har haft henne sedan hon var föl, och hade jag bott kvar på gården hade hon förmodligen fått stanna. Men nu är jag i en annan sits. Jag måste betala för box och hö, utöver allt annat, men det är dom stora kostnaderna. Sen är jag rätt trött vid det här laget, livet är inte jättesnällt med mig nu. Bönan tycker det är jättekul att jobba från marken, och det är hos en sådan person hon ska bo. 

 

Av C E - 16 januari 2018 06:30

Ibland går det upp, och ibland går det ner. Igår var det mest ner.


Började med att rida Petter i stormen, det gjorde mig glad. Han är så fin, jag tänkte på det, fan vad påverkad man blir av sin häst. Går det bra, känslan är på topp så är man toklycklig.


Sen skulle bönan ridas på kvällen. Det gjorde mig ledsen och förvirrad. Hon betedde sig som om hon aldrig blivit riden tidigare, rena rodeon. Vi backar bandet lite då, och jag går bredvid henne igen, för det är när jag går därifrån hon gör så. För att säga något positivt... en vacker dag kommer hon att göra fantastiska skolor ovan mark, för jag har då aldrig sett rörligare spänstigare häst. Jag säger inget mer om det nu då jag känner mig helt rörig i huvudet.

 

Av C E - 14 januari 2018 06:23

Väldigt Svenskt, att bara prata väder, men det tar ju stor plats, speciellt om man har häst eller hund eller om man har ett utomhusjobb. 


Red ut igår, lite kallt om fötterna. Borde investera i nya vinterskor till nästa vinter. Resten av kroppen var varm för där hade jag ordentliga kläder, men fötterna är svåra. Helst skulle man vilja ha storkängor med varmsockor men då får man ju inte plats i stigbyglarna. Ja, ja. Skritt hela passet blev det. 


 

Av C E - 13 januari 2018 06:27

Det har varit snorkallt i flera dagar med temperaturer på -25, bilen har fryst och inte velat starta, det har varit lite extra motigt. Hästarna har vilat i tre dagar, vilket är dom väl unt, men idag hoppas jag på en tur ute i den vackra naturen, tanka lite ro. Annars är vintern den vackraste på många år, med massor av snö och inte den där isen vi nästan vant oss med de senaste åren. 

 

Av C E - 11 januari 2018 06:27

-25 sådär. Det är också rätt rått i luften så det fick bli ridhuset igår. Var lite beredd på att Petter skulle vara piggare än vanligt, men det var han inte. Bara sitt vanliga jag. Duktig var han också i kort trav som var lugn och avslappnad, så pass att vi kunde göra skolor i den. Har inte velat be om skolor i kort trav på ett tag då han inte haft den balansen/styrkan (går på känsla där). Så, återigen kort pass. Duktig kille.


Bönan var också duktig med Alicia. Dom tränade på rakriktning och halter med vikthjälper.

 

Av C E - 10 januari 2018 06:27

Jag drömmer om Mikke någon gång i veckan. Rätt ofta lever han i drömmarna, fast samtidigt vet jag allt som jag vet, bara det att han inte dog den där natten. Andra gånger vet jag att han är död, fast han lever i drömmen, och säger det.... men du är ju död... Jättekonstigt känns det på morgonen. Förvirrat liksom.

 

Av C E - 9 januari 2018 06:28

Igår var en stor dag... för bönan hängde med på en längre tur (ca 40 min). Jag red Petter och Isa red bönan, sen var det vikingen Kent, så båda mina hästar ute tillsammans för första gången på hur många år som helst. Hon glänste, min prinsesshäst, pigg och glad, och var coolast av alla när vi mötte en stor lastbil.


Det känns närmare och närmare för varje dag nu.... Finns inte ord för hur glad jag är....

 

Av C E - 8 januari 2018 06:23

Igår skulle det storma. Jag fyllde vatten och förberedde mig. Hästarna togs in vid lunch, och det stormade nog på i byarna runt omkring mig, men det tog aldrig riktigt någon fart i min by, vilket jag är glad för. Tror hästarna kommer bli väldigt glada över att få komma ut idag, kanske lite extra pigga i ridningen?


Moa galopperade Petter härom dagen, han är så glad när hon sätter sig upp, så inställd på galopp att han helst skulle strunta i uppvärmning. Det är kul att se honom från marken med ryttare, han är så tjusig nu.


Har anmält mig och bönan till en träningsdag med Hanna som har Gotlands Ridakedemi. I maj. Så innan maj måste jag upp på henne själv..... Ooo.

 

Ovido - Quiz & Flashcards