ar-tanten

Alla inlägg under oktober 2017

Av C E - 14 oktober 2017 06:26

Dagen började som vanligt och allt såg ut som vanligt, men när jag kom till stallet vid 12 var bönan smutsig, vilket betyder att hon legat ner i hagen, vilket i sin tur betyder att hon har kolik. Bönan ligger aldrig i hagen. Så promenad då, ringa veterinären, vänta, smärtlindring, kramplösande, slanga vatten med paraffinolja, lite mer vatten, dropp, med promenader, mer dropp, mer promenader. Så där satt jag, stod jag, gick jag, från 12 till 22. Tack Alicia som stod och gick med henne så att jag kunde åka hem med mat till ungarna. När jag åkte vid 22 såg det bra ut. Det såg också bra ut när jag var där inatt vid 2.30, så nu hoppas jag att det ser bra ut när jag åker dit om en halvtimme också....

        Bönan måste vara alla veterinärers drömpatient. Så tålmodig och cool, inget trams, världens bästa häst bara. Gick tillbaka i arkivet för att se hur länge hon har haft kolik då veterinären misstänkte att det fanns ett samband med avställningen, men hon har haft dom sedan hon var två år.... Jag hoppas verkligen att jag hittar en lösning på detta...

Av C E - 13 oktober 2017 06:22

Igår var en skitdag! Den började med huvudvärk, som lagom till tandläkarbesöket blivit till migrän. Regnet stod som spön i backen och när jag var hemma var migränen lite värre. Ställde in resten av dagen, det kändes rätt bra att göra det. Bara krypa ner i sängen och ligga kvar där tills för en halvtimme sedan. Hade lätt kunnat ligga kvar hela dagen i dag också, men idag är det inte lika motiverat. Det regnar inte. Huvudet är bättre. Ny dag. Ha en bra fredag den 13:e!

 

Av C E - 12 oktober 2017 06:25

Igår var det uteritt igen. Checkade av trampet i stigbygeln (att han följer vikten) och det gjorde han väldigt fint, saktade skritten med sätet, rida rakt i mitten på vägen (kan vara en utmaning) och diagonalslutor på vägen. På vägen hem var det lite mer ös....


Annars....är jag sådär avstängd och pallar inte känna efter....psykologen frågade det....hur mår du? Jag svarade att jag inte hade någon aning och att jag verkligen inte tänkte känna efter....


   

Av C E - 11 oktober 2017 06:25

Tog ut Petter i ridhuset, och det var tydligen roligare än julafton. Han pep och frågade om det var dags för galopp flera gånger. Men nej nej, inte ännu med mig på ryggen. När han var yngre struntade han i vad jag tyckte, men nu lyssnar han på mig även om det spritter i kroppen. Vi gjorde öppna på kortsidan, sluta på långsidan, öppna på kortsidan, sluta på långsidan, bytte varv och till slut kunde vi trava också. Några travuppgångar var det dock inte tal om, så bra lyssnade han inte igår. Jag är nöjd med att ha en glad häst!


Bönan fick gå en promenad ute, hon har verkligen fått mer energi och gör skolor ovan mark på eget bevåg när energin måste ta vägen någon stans. Dom är så olika hon och Petter, för Petter vill fram fram fram, hon åker rakt upp och så är det bra sen, energin pyser ut och sen är hon lika cool som vanligt.

 

Av C E - 10 oktober 2017 06:25

Vi har haft bra flyt på våra uteritter, och undkommit regnet. igår började det regna precis när vi kom tillbaks. Igår stod travuppgångar på schemat, kanske 5-6 travsteg och lika många skrittsteg. Med tiden ska ju dessa steg minskas, men nu är målet att lyssna på små hjälper (sitsen helst). Petter var duktig tycker jag och ville fortsätta övningen även efteråt haha.


Läste Alexandra Wirgarts blogg, funderar på att göra en bucketlist....

 

Av C E - 9 oktober 2017 06:22

Igår var en sådan där trött dag igen, utmattad och orkade typ ingenting alls. Låg på sängen, blundade, somnade till ibland....hela dagen. Massor som ska göras, men det får vänta...

 

Av C E - 8 oktober 2017 05:41

Jag började med Petter, som var jätteduktig i skritten, lyssnade superbra och vi red zigzag på spåret med hjälp av trampet i stigbygeln. Så bra som det gick igår har det aldrig gått. Ett steg åt höger, ett steg åt vänster, han var så lyhörd. På slutet, när vi skulle trava gick det inte lika bra, men då var han trött/less/eller något annat och ville bara trava på och smygöka. Så vår hemläxa blev travuppgångar. Det är ju något vi alltid har och har haft problem med, att han ska komma tillbaka lika lätt som  han ökar. Men.... hans trav har blivit luftigare, så något rätt gör vi i alla fall.


Bönan kändes väldigt pigg, så min tränare fick longera henne, då jag verkligen suger på det och hade något slags hjärnsläpp och inte ens visste vilken hand spöt skulle vara i..... får väl träna utan häst.... Bönan travade på....när hände det senast liksom? Jätteroligt!


Sen tittade jag på dom andra fina hästarna.... härligt!

 

Av C E - 7 oktober 2017 05:36

Red ut igår, i regnet, det känns som att det har regnat varje dag i flera veckor nu. Petter hade bråttom på vägen hem och smygökade hela tiden.


Sen fick bönan jobba, det var nog en vecka sedan sist, då tiden inte räckt till som jag har velat, men det ska förhoppningsvis vara löst nu. Vi gick in i ridhuset, där har hon inte varit på länge. Jag har märkt att hon har mer energi nu...vilket är kul men ovant. Så duktig var hon, gjorde öppnor och slutor på spåret och till och med diagonalslutor åt båda håll. Och idag är det träningsdag.....


 

Ovido - Quiz & Flashcards