ar-tanten

Direktlänk till inlägg 11 november 2017

Förbannat

Av C E - 11 november 2017 06:26

Uteritten förvandlades till en nära döden upplevelse. En bit in på vägen började det låta av någon slags maskin, trodde först det var den där motorsågen igen. Petter stannade och lyssnade flera gånger, backade någon gång och tyckte det var obehagligt men gick ändå när jag bad honom. Sen inser jag (på ljudet som eskalerar) att något kommer mot oss, och det snabbt. Står kvar mitt i vägen, var ska jag annars ta vägen liksom? Vägen är väldigt smal och dikena är djupa så att gå av vägen är inte något alternativ. Fanns möjligheten skulle jag gärna göra det, tro mig. Så där stod jag då mitt i vägen och undrar vad som ska komma ur kurvan....en fyrhjuling i full spruta, och det låter som den är trimmad. Jag gör stopptecknet. Stannar den? Nej, nej..... Man kan ju liksom inte göra något annat än att stå kvar, jag kan ju inte gå någon annanstans. När han är tjugo meter ifrån oss (och fortfarande inte har saktat ner) slänger sig Petter och börjar springa hemåt med några bocksprång på det. Lyckas stanna och vända. Adrenalinet pumpar och jag tänker att jag också ska dö i en fyrhjulingsolycka i ett djupt dike... Släpper ena tygeln och ger föraren en arg knuten näve.Först då stänger han av fordonet. Gör ett tappert försök att rida förbi och fortsätta ridturen....men nej, nej, Petter tänkte absolut inte gå förbi den där saken. Nu är det ju långt ifrån första gången vi möter en fyrhjuling och Petter har normalt inga problem med det OM föraren kör ansvarsfullt och tar hänsyn. Så hemåt hade jag en stressad häst som hoppade jämfota emellanåt, jag som var stressad och superförbannad, och jävligt rädd för vad som kunde ha hänt. Tänk om Petter hade väntat med att slänga sig tills den var jämse oss?


Om du möter en häst på vägen.....var uppmärksam på ryttaren, denne känner sin häst och kommer att visa med tecken om den vill att du ska sakta ner, stanna eller till och med stänga av fordonet. Hästar är flyktdjur och kommer att fly om dom blir rädda och upplever sig vara i fara. Detta kan bli farligt. Farligt för dig, för mig, för hästen, för andra som är i närheten. Hästen kan slänga sig på dig och ditt fordon, du kan dö. Hästen kan slänga sig och jag kan ramla av och dö, hästen kan dö. Hästen kan springa över andra som är i närheten, dom kan också dö.


Bönan fick gå en skogspromenad, sen så var jag helt färdig.

 

 
 
Quipus Family

Quipus Family

11 november 2017 10:24

Usch! Skönt ni klarade er utan fysiska skador. Jag har också varit med om lite sådana saker på den tiden jag red. Själv är jag nästan överdrivet petig när jag ser häst på vägen. Stänger hellre av motorn och låter ekipaget passera. Till tack får jag alltid glada leenden och lugna hästar. Hoppas du slipper bli drabbad av detta djävulskap igen.

http://quipuskennel.bloggplatsen.se

C E

11 november 2017 13:16

Man blir alltid lika tacksam när förare visar hänsyn, och tackar som du säger nästan överdrivet mycket för att dom ska förstå hur tacksam man är

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C E - 25 augusti 2022 15:55

Välkommen Zafir, som flyttade hit i söndags. Han levererades till Nordansjö i fredags och helgen har vi tillägnat i Nordansjö på ridläger. Perfekt tillfälle att börja lära känna varandra. Till vardags är det "Faffur" som gäller.    Faffur är en 1...

Av C E - 6 juli 2022 08:17

Artur har känts lite avslagen på sista tiden, har väl lite tänkt att det berott på värmen och sommaren och på att vi snäppat upp träningen lite. Det har känts lite otydligt. Hade ut equiterapeuten för att säkerställa att det inte var någon stel muske...

Av C E - 29 juni 2022 09:02

Petter fick vandra över regnbågsbron för ett tag sedan. Vi har ju gått vid varandras sida i 16 år, min absoluta drömhäst, krigarhästen och min once in a lifetimehäst. Så tacksam för den tiden.          Foton av Yvonne Odsberg som också var ...

Av C E - 26 september 2021 15:47

Igår var Yvonne här vilket alltid är väldigt trevligt. Igår var också en stor dag då det var första gången på nästan ett år som jag satt upp på Petter. Vilken lycka att få sitta där igen, man saknar lite ord men massor av kärlek och välbehag. Resten ...

Av C E - 23 september 2021 06:18

Häromdagen åkte jag iväg till Yvonne för att vi skulle tillbringa en heldag hemma hos Ewa. Det kändes så spännande, hade fjärilar i magen och en viss förväntan samt en liten liten oroskänsla. Jag tycker det är svårt (lite läskigt) att sätta mig på en...

Ovido - Quiz & Flashcards