ar-tanten

Alla inlägg under november 2017

Av C E - 21 november 2017 06:10

Uteritt i minus tio grader, det kändes på hakan och i tårna. Petter var mjuk och avslappnad efter gårdagens bus, tjuvökade inte och ville gå med utsträckt hals, ibland med nosen i backen och ibland bara rakt fram, så det gjorde vi. Hade en jättefin känsla, han kändes nöjd. Jag hoppar alltid av en bit ifrån stallet och går sista biten, igår när jag hoppade av trodde jag att mina tår skulle gå sönder som en isbit. Jag hade ingen känsel i dom, linkade mig tillbaka. Annars är det fortfarande mycket ligga på sängen, jag borde städa och jag borde...... men det kan jag göra sen.

   

Av C E - 20 november 2017 06:11

Petter blev riden av Moa igår, galopp stod på schemat, det visste Petter mycket väl. Hon ville hoppa över uppvärmning och allt, "äh, vi galopperar direkt så att jag får gå ut och äta". Hade med mig kameran men någon hade ändrat inställningen så det blev inga bra bilder..... Det var som party för Petter... han partajade på...

 

När jag skulle hem på kvällen var jag helt slut i huvudet, tänkte gå ut i bilen med hjälmen på huvudet, kände mig så vimsig att jag fick kontrollera att det stod en häst i varje box så att ingen var bortglömd ute i hagen. På frågan hur min dotter tar sig till skolan svarade jag tunnelbana..... ni hör ju....rätt slut....

Av C E - 19 november 2017 06:04

Alicia satt upp på bönan igår igen, i ridhuset. Ingen longerlina som stöd. Dom bytte riktning utan min hjälp och gjorde jättefina halter. Det tar sig. Vi tar det sakta, igår var det bara skritt då bönan var aningen stressad, inte mycket men det var där. Jag försöker att gå en bit ifrån ekipaget men det vill hon inte, då blir hon sur. Så långsamt långsamt. När hon är redo (lugn och avslappnad) ska jag gå en bit ifrån, och öka avståndet eftersom. Knepigt detta, aldrig varit med om det förut. Hon är väldigt mammig nu.

 

Alicia tog fina kort igår på mina raringar.

 

Av C E - 18 november 2017 06:10

Igår red jag ut med ett annat ekipage än det vanliga. Gjorde iordning Petter som vanligt och hoppade upp, gick åt sidan så att den andra ryttaren skulle kunna hoppa upp, och bad Petter gå. Men nähäru, vem är det där? Det där är inte vårt vanliga sällskap! Petter tänkte inte gå först, för han ville kolla in den "nya" hästen ordentligt. Så vi gick bakom då, så han fick titta ordentligt. Fint pass i övrigt, lugnt och fint.


Bönan blev riden i ridhuset, lite sprattel innan Alicia hoppade upp. Kan säga att bönan är väldigt akrobatisk och rörlig haha. När Alicia hade satt sig upp skötte hon sig dock ypperligt. Duktig duktig. Blir nog bra det här.

 

Av C E - 17 november 2017 06:35

Nu har vintern kommit, inatt har det snöat rätt mycket. Vi red ut igår igen. Tränade lite på trampet i stigbygeln, typ två steg åt höger, byt sida, två steg åt vänster. Han är så duktig. Lite skolskritt, inte någon favorit då han helst vill fram fram fram, men han lyssnar och försöker. Lugn fin trav och den där långsamma. När vi rider den långsamma traven måste han ha huvudet långt i dagsläget annars blir det för jobbigt. Efter ridturen gick jag in i ridhuset för att rida några varv (miljöträning). Tyvärr buskörs det på vägen vi rider. En fyrhjuling förra veckan. Igår såg vi bilspår som sladdat omkring på vägen. Tänk att man ska behöva riskera livet när man rider på en grusväg skyltad med varningstriangel med hästmärke.....


 

Och fredag är det också, så trevlig helg!

Av C E - 16 november 2017 06:27

Red ut igår igen, i nyfallen snö och -6 grader, det var perfekt. Petter var jättefin och så fick jag äran att rida med en viking, min ridkompis har så coola kläder. Man kan ju vara hur trött som helst, och stressad, och inte ha lust och känna att fan jag skiter i det. Men när man är där, bredvid sin häst (eller på), så rinner det av och man är lycklig och väldigt nöjd. När jag rider eller tränar från marken försöker jag vara noga med att inte göra det för svårt, man ska lyckas med det man gör så att man kan fortsätta känna sig glad och nöjd. Det gäller både häst och mig. Skitpass kan man självklart ha, men då är det pga saker utifrån, inte från mina krav, dom smyger jag på...

     

På kvällen red Alicia bönan ute i paddocken, det bekommer henne inte alls längre att ha ryttare på ryggen, så duktig. På fredag skippar vi longerlinan.... Min vackra rara häst, syns kärleken?

 

Av C E - 15 november 2017 06:23

Hovslagare i går. Bönan är ju den som brukar sprattla lite med bakbenen, men sedan vi kom på att hon älskar att bli kliad mellan spenarna så står hon still. Petter däremot..... motarbetar lite då han tycker det är jobbigt att stå still. Hovslagaren hotade med att lacka hovarna med glitter som straff, men det slapp han. Hur skulle det se ut? En bärsärk med glitter på fötterna?


Någon ridning hanns inte med igår av olika skäl, sov middag i tre timmar istället.


Idag fyller lillebror 50 år, STORT grattis till dig!

 

Av C E - 14 november 2017 06:28

Igår var en flängdag, åkte fram och tillbaka, stressad. Hatar att känna mig stressad i stallet men så blir det när jag har en tid att passa. Hann rida ett kort pass i alla fall, och Petter var lugn och fin, nyfallen snö låg på vägen och allt var lugnt. Slängde i mig en muffin till lunch innan det var dags att åka vidare till stan för ett besök hos optikern, köpte sushi till middag, vidare  hemåt. Slängde i mig maten innan det var dags att åka iväg och ta in mina guldklimpar.

Sen var det sängläge resten av kvällen och natten. Idag kommer hovis så det blir ingen lugn dag i dag heller, men imorgon kanske....

 

Ovido - Quiz & Flashcards