ar-tanten

Alla inlägg under mars 2017

Av C E - 7 mars 2017 05:42

Min son har precis lärt sig äta med pinnar, och då är det pinnar som gäller. Så härom dagen åt han potatisgratäng och fläskkött med pinnar.....


Igår fick hästarna vara då det var lite för kallt (-25), jag passade på att gå upp i mitt rum och måla en ytte pytte liten bit av taket. Men idag planerar jag en promenad med Petter igen, kanske ridning i helgen. Vi får se. Med bönan jobbar jag vidare från marken, avvaktar med sadling tills hon känns bekvämare i huden (pälsfällning). Jag har ju ingen brådska direkt.


Låg och klappade på Doris igår och fick syn på mina händer. OMG, när blev dom så skrynkliga?

  Fast jag gillar skrynklor, det är bara det att jag inte har märkt det förut. Ja, ja, jag är fortfarande 14 i huvudet och planerar att färga håret blått när det växt ut lite mer.


Fönstret i stallet var så vackert att jag var tvungen att fota.

 

Av C E - 6 mars 2017 05:33

Igår tog jag med mig Petter på en promenad, då han endast gått två pass den senaste månaden ville jag kolla av hans energinivå, men insåg att han var lugn och focuserad på mig trots allt. Vi tränade lite på följa takten (Petters förslag). På bron stannade vi för att titta på utsikten, men det gör vi varje gång. Skönt att vara igång igen.

 

Bönan fick träna lite på öppnor, hon har lite jobbigt med pälsfällningen nu och är lite extra känslig i huden. Det är hon bara när borsten kommer fram, inte annars.


Jag ser så mycket fram mot våren....och imorse när jag klev upp visade mätaren på -25, så jag gissar att det dröjer ett tag till.... Jag ser fram mot den här utsikten från gödselstacken.

 

WE

Av C E - 5 mars 2017 05:16

Var och kollade på WE-träningen på förmiddagen, ska nog försöka bygga en fålla i vår, jag har ju en bro, tunnor, klocka och lite hinderstöd. Ja, det blir nog en repgrind också, det borde hålla oss sysselsatta utöver de rena dressyrpassen....måtte paddocken tina fram snart. Är väldigt trött på vinterväder nu även om det är väldigt vackert när Mars-solen kommer och man vill ligga i en solstol, vilket man aldrig gör för då måste man ju vara stilla, vilket gör att man blir nervös....

 

Jag passade på att gulla med Artur, han var väldigt kelig igår. Annars brukar han buffla rätt bra, men inte igår. Han pillade mig på öronen och blåste på halsen. Saknar honom här hemma....snart kommer han dock hem för att ha semester. Idag ska jag ta en promenad med Petter-bus, får se hur det går. Bönan ska också få komma ut en sväng.

Av C E - 4 mars 2017 05:37

Igår kom hovslagaren och satte tillbaka snösulorna. Petter var väldigt busig i hagen innan hon kom och det är ju inte så konstigt med tanke på att det nu är fyra veckor sedan vi kunde rida. Så planen är är promenera avsuttet några gånger först så att det inte blir något race med rodeoinslag, det är jag på tok för gammal för. Och är det inte så att det är sportlov nästa vecka? Hua, skotrar, skidor, sparkar, skrikande människor (eller dom kanske skrattar) på isen......

     

Men först ska jag åka till Bräcke och kolla på WE-träningen, suga i mig lite pepp för vad jag ska bygga för hinder i vår, orkar jag efter det ska vi ta den där promenaden, annars spar vi den tills imorgon.

Av C E - 3 mars 2017 05:37

När vi var rätt nyinflyttade här, för sådär sex sju år sedan, köpte grannen tre kvigor av rasen Highland Cattle. Dom var väldigt fina, håriga och med mäktiga horn, men dom rymde, och smög runt i skogen men ville inte riktigt komma hem för att dom var nya och inte riktigt kände sig hemma. Men dom höll sig i närheten och ibland såg man dom i skogskanten. Min dotter var runt tio år då och jag passade på att lära henne hur min farmor hade lockat på sina kor. Så vi stod och övade lite på det på gårdsplanen. "Kossera kossera". Hästarna kommer när jag ropar "Hästarna" eller för all del deras namn också. Speciellt Petter är bra på inkallning, om han inte är lös och på rymmen vill säga för då är det inte lika intressant att komma. Är dom lösa är det bönan man ska satsa på....


Men efter en stund, jag höll på och fixa i stallet, när jag kom ut på gårdsplanen så.....ja, där stod en ko..... Lockropet visade sig vara detsamma än idag, det var lite roligt och min dotter fick känna sig duktig eftersom det var hon som hade ropat. Men "hem" kom inte korna förrän en tjur var installerad.

 

Gah

Av C E - 2 mars 2017 05:40

Inte det ultimata väderet, men vi gjorde ett tappert försök. Skrittade två steg innan jag klev av och nu känner jag mig så dum....varför tog jag av snösulorna? Hur kunde jag vara så dum att tro att snön inte skulle komma tillbaka? Får försöka komma ihåg det till nästa vinter. Hovslagaren kommer imorgon och sätter tillbaks snösulorna, för rida går inte. I hagen går det bra där det är djupare snö, men när man kommer ut på plan yta går det inte. Straffade mig själv genom att pulsa i djupsnö i en halvtimme....

 

Av C E - 1 mars 2017 05:28

Stora vackra snöflingor singlade ner hela dagen, hade det varit julafton hade det varit perfekt men igår blev jag bara arg. Hästarna var blöta och lusten bara rann av mig. Istället gick jag upp till mitt evighetsprojekt som går så långsamt att klockorna stannar.

  Slet bort golvlisterna så nu är det väl lite städning och så målning då. Sen var jag jättetrött och låg på sängen och surade. Petter har massor av energi och bjöd på akrobatisk uppvisning i hagen medan bönan gjorde allt för att hålla sig undan hans bensprattel. Tyvärr dålig kvalitet på korten då det är mobilkameran.

                  Men idag......kanske det går....... Vi får se.

Ovido - Quiz & Flashcards