ar-tanten

Direktlänk till inlägg 28 juli 2016

På bara några generationer....

Av C E - 28 juli 2016 05:41

...har vi lyckats tappa kontakten med naturen. Hur många människor vet på riktigt hur man överlever om allt går åt helvete, dvs ingen el under lång tid. Vad kan man äta i skogen? Hur gör man upp eld utan tändstickor? Hur gör man en fälla? Ja, det kan ju låta väldigt negativt att tänka så, men jag ser det positivt. Det kan ju aldrig vara fel att veta. Du kanske går vilse eller nått, någon vecka. Vad ska du äta då?


På bara några generationer har det vi äter helt ändrats. Nu är det svårt att hitta något att äta som inte är processat eller genmanipulerat eller som har en massa socker tillsatt. Pröva att åk 60 mil, och försök vara nyttig. Ja, ja, det brukar finnas sallad på mackarna/vägkrogarna, men hur många vill äta den? Smakar oftast inget, så massor av dressing då rå. Och vad är det som gör oss sjuka och feta? Men såklart att det är maten....


Såg några dokumentärer om mat och efter det slutade jag med min cola light som jag druckit dagligen, och när jag ändå höll på så slutade jag (nästan) med kött, bröd, pasta, ris och potatis haha. Vad finns det kvar att äta då? Jag äter fortfarande ost och ägg, men tycker att även det känns fel. Och varför känns det fel? Alltså, vad har dom för liv? Om man har djuren på gården och sköter dom på bästa sätt, ser jag inget fel i det. Men som det är nu - massproduktion och djur utan värde i små burar som behandlas som  omdom inte hade känslor, för det har dom. Läste någonstans att om slakterierna hade glasväggar skulle inte så många äta kött. Sen om alla som ville äta kött själva fick döda djuret de skulle äta, hur många skulle då äta kött? Tycker också det är mer ok att äta vilda djur som har oss som naturlig fiende...

 

Varför är det ok att äta en gris, men inte en hund? Dom är lika smarta, har samma känsloliv....


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C E - 25 augusti 2022 15:55

Välkommen Zafir, som flyttade hit i söndags. Han levererades till Nordansjö i fredags och helgen har vi tillägnat i Nordansjö på ridläger. Perfekt tillfälle att börja lära känna varandra. Till vardags är det "Faffur" som gäller.    Faffur är en 1...

Av C E - 6 juli 2022 08:17

Artur har känts lite avslagen på sista tiden, har väl lite tänkt att det berott på värmen och sommaren och på att vi snäppat upp träningen lite. Det har känts lite otydligt. Hade ut equiterapeuten för att säkerställa att det inte var någon stel muske...

Av C E - 29 juni 2022 09:02

Petter fick vandra över regnbågsbron för ett tag sedan. Vi har ju gått vid varandras sida i 16 år, min absoluta drömhäst, krigarhästen och min once in a lifetimehäst. Så tacksam för den tiden.          Foton av Yvonne Odsberg som också var ...

Av C E - 26 september 2021 15:47

Igår var Yvonne här vilket alltid är väldigt trevligt. Igår var också en stor dag då det var första gången på nästan ett år som jag satt upp på Petter. Vilken lycka att få sitta där igen, man saknar lite ord men massor av kärlek och välbehag. Resten ...

Av C E - 23 september 2021 06:18

Häromdagen åkte jag iväg till Yvonne för att vi skulle tillbringa en heldag hemma hos Ewa. Det kändes så spännande, hade fjärilar i magen och en viss förväntan samt en liten liten oroskänsla. Jag tycker det är svårt (lite läskigt) att sätta mig på en...

Ovido - Quiz & Flashcards