ar-tanten

Alla inlägg under november 2016

Av C E - 6 november 2016 05:32

Den är från 16-1700-talet någon gång. Mycket vacker. Den har tre dörrar.

  Eller fyra egentligen för det finns en ingång från kortsidan också. Innanför dörren längst bort på bilden finns en jättefin vattenpump formad som en fisk.

    Så under golvet finns en brunn. I rummet innanför är det massor av gamla verktyg och sånt, så på senaste tiden har det varit verkstad därinne, men det finns även en mocklucka så någon gång har det stått djur där. Det kan man se på golvet.

  Det är väldigt upptrampat. På väggarna hänger gamla björnfällor, skridskor, selar och annat kul.

     

Mittendörren har varit korntork så där är det inte så mycket att se. Tredje dörren har varit förvaring för korn, det är ett fint rum, tyvärr belamrat med rat i dagsläget så det går inte att ta rättvisa foton. Sen, ingången på kortsidan leder upp på lon. Det finns också ett rum där som jag gissar att pigor och drängar bott i.

    Stegen upp är inget för "gamfolk". Tycker det är väldigt roligt att så mycket finns kvar. Det fanns en gammal hästdroska här på gården, som man körde till kyrkan med, men den såldes....

Av C E - 5 november 2016 05:30

Lite migrän gjorde att jag låg hela förmiddagen, tråkigt men inget konstigt. När jag hade vilat visade min dotter mig hur man klipper ihop filmsnuttar och lägger på ljud, det tar nog några gånger till innan jag får kläm på det. Här kommer en filmsnutt på bönan när vi gör travuppgångar och travar lite. Tycker hon är så duktig nu!

Idag ska jag skjutsa min lillebror till tåget, han åker tillbaka till Thailand och kommer inte tillbaka förrän till sommaren....skulle lätt kunna tänka mig att göra samma sak den dagen jag inte har djur....om det nu kommer en sådan dag.


 

Av C E - 4 november 2016 05:39

Jag har gått och blängt på den i ett par veckor nu. Den står i tvättstugan, där det då gissningsvis var ett kök förr om åren. Det är en mycket vacker vedspis, som min man har använt som... verkstad eller nått. Ja, kolla

   Det där ser ju inte så tjusigt ut. Det lustiga är att man går förbi den flera gånger om dagen utan att SE, men för några veckor sedan började jag SE hur illa vi behandlade den vackra spisen. Jag tror att det beror på att jag har slutat rida Artur och har fått lite mer ork och lust till annat, eller så är det bara en period av lite ökad energi. I vilket fall....

  Måste säga att jag känner mig ganska nöjd, och det tror jag spisen också är nu när den får glänsa igen. Synd på så rara ärtor.


Min dotter fotade mig och Iris.  

Jag är liksom Iris människa, och hon sitter helst på mig och gärna i ansiktet. Ibland kan hon ligga still som på bilden. Sen klippte Nelly och jag ihop filmen på Artur.


 
 

Av C E - 3 november 2016 05:31

Igår hade Petter inga problem med att vi skulle jobba, så det var regnet han inte ville träna i (och det förstår man ju). Precis när jag hade klivit upp och var på väg så kör postbilen upp på gården och sätter igång att TUTA. Inte populärt just där och då, men vi kunde ändå rida iväg. På bortvägen tränade vi på trampet i stigbygeln (att han ska gå serpentiner över vägen med enbart vikthjälp, det fixar han galant. Sen fick han gå på i en fri skritt tills det var dags att vända (bakdelsvändning) och på vägen hem blev det ett up-tempo i trav på lång tygel där han bara fick springa på som han ville.

  Nu finns det snart inget kvar att äta....jättetråkigt. Bönan fick fortsätta att göra travuppgångar och trava, tänker att jag ska göra det lite oftare så hon inte tycker att det är så konstigt med trav. Funderar på att hyra in någon hästuppvisare som kan springa riktigt fort...galoppfort...känner ni någon?


Efter det åkte jag till ridskolan där Artur står några dagar i veckan. Vi filmade när han hoppar en bana, jätteduktig var han, och roligt hade han. Han hoppade en LD-bana (70) och några språng på 80 (LC). Inga problem där inte, hans föräldrar tävlar i hoppning så det är ju inte så konstigt. I hagen hoppar han över stenar och sånt. Ska klippa ihop filmen så får ni se sen. Har en favoritbild av Artur och hans polare Fillevippen när dom är på bete.

 

Sleipner!

Av C E - 2 november 2016 05:44

Igår var det riktigt mysigt väder....i alla fall om man var inomhus, men jag tänkte inte banga. Jag tog in hästarna, satte på Petter grimman....och....där tog det stopp. Han stannade i boxöppningen, jag kan vänta tänkte jag och stod där, och det gjorde han också, stod där. Vi tittade på varandra en lång stund. Öronen vippade åt olika håll, det ryckte lite i munnen, han vickade lite på huvudet. Ja, jag kan ju inte läsa hans tankar, men nog förstod jag att han gärna hoppade över dagens pass. Och det är helt ok, det var blött och äckligt väder, gör ett nytt försök imorgon då det inte ska regna/snöa.


Istället gick jag in i mitt rum och det är inget mysigt ställe att vara i. Jag har försökt renovera det i.......borde vara tredje året. (Herregud).     Det är spacklat och slipat och det målade på dörrar och så är uppruggat, nu är det bara taket kvar och det var där det blev supertråkigt/riktigt besvärligt. Jag ska stå på pallen där (jag är 155 cm) och täta sprickorna mellan bräderna som är runt 60 stycken. Jag mäktar med ungefär tio minuter, och inte blir det varje dag heller för då hade det varit klart det första året, det blir lite bortprioriterat. Nu har jag tagit ny fart och försöker stå ut 15 minuter om dagen (det gör jätteont i nacken och armarna av att stå så). Så kanske jag har ett eget rum innan sommaren. Jaha, tänker du, varför sover hon inte med gubben då? Gubben tränar karate i sömnen, och boxning och kanske något annat, så nä, där vill man inte ligga, fast hundarna gör det i och för sig så då är det ju trångt också (om han nu inte slogs).


Av C E - 1 november 2016 05:31

...var det väldigt dimmigt när jag red, man såg kanske 100 meter, det är tjusigt tycker jag, lite trolskt. Petter och jag tränade på skolskritt och diagonalslutor, dom är mycket lättare åt höger. På vägen hem var det travuppgångar, dom börjar kännas lätta så det kanske är dags att korta ner antalet steg. Nu gör vi kanske fyra-fem travsteg innan skritt.

    

Bönan fick också träna travuppgångar, och sen travade vi (jag sprang) en lite längre sträcka....hon kan ju vara lite ovillig till att röra sig i trav och galopp när vi tränar, men det kommer väl... I hagen är det inga problem, även om hon måste ha lite motivation, tex att Petter jagar henne, eller att hon är på bushumör... Hon är en lugn häst som inte ser någon vits med hastighet förrän det är motiverat, så det är det jag försöker.....få henne motiverad. "Varför ska jag springa? Har vi bråttom någonstans?"  Hon är ju i rundaste laget och skulle må bra av att röra sig....jag vet det...men att få henne att förstå det. Knepigt det där. Hon gillar ju inte att gå för långt bort från gården, och hon gillar inte att röra på sig i "onödan", och hon är lättfödd.... Haha, det låter som mig ju!

   

Älskar Iris ansikte, hon är som en öppen bok....

Ovido - Quiz & Flashcards