ar-tanten

Alla inlägg den 10 augusti 2016

Av C E - 10 augusti 2016 05:42

på Petter är avklarad. För bara något/några år sedan gick det inte att sätta sig upp efter vila utan att först ha tröttat ut honom med någon veckas longering och långa promenader, så han har verkligen mognat rejält för nu har jag bara longerat en gång, gått runt lite på ridbanan och så har stått i tre dagar innan jag satte mig upp, men han skötte sig så fint. Vi skrittade iväg på långa tyglar. Han stannade till några gånger för att lyssna och titta, men det får han ju göra. Jag bara sitter och väntar tills han är klar, och då går han igen när han är säker på att det inte var något konstigt. Blev ett lugnt första pass på lång tygel hela vägen. Lite trav på lång tygel på vägen hem. Tänker vänta med samling och skolor på några veckor och bara rida rakt fram så vi kommer in i jobbet lugnt och sansat. Sen hoppas jag på ridsällskap snart så jag får sällskap att rida ut så han får busa till det lite, blir ju mer taggad av sällskap och då törs jag rida den mysiga skogsvägen som jag inte törs rida på själv eftersom det finns björn där.

 

Artur har ju inga skor ännu, får dom på fredag, och dessutom har han vilat sedan före midsommar, så han fick följa med til lpaddocken och titta på WE-hindren. Inga problem, men han tyckte bron var lite konstig, och gick på sidan med ena benparet. Bara att öva och berömma. Longerade honom en kort stund, och han är så duktig där. Galopperar när jag galopperar.

 

Och så var det bönan. Tar det lite lugnare med henne, då jag måste ha hjälp av ledare, vilket jag inte har så ofta. Vi tog en kortare promenad. Hon är inte överförtjust i att gå bortåt och spänner sig gärna då och försöker vända. Kan bli många volter. Med ston får man vara lite smart och låta dom tro att dom bestämmer, så om hon får ta några tuggor gräs när vi går bortåt så glömmer hon att spänna sig. Eller så är det stona som är smarta och låter oss tro att vi  har bestämt att dom ska få äta lite gräs.... spelar ingen roll, för vi fick ju båda ut något av det. På vägen hem travade vi liten bit, och hon har så fin trav när hon väl travar.

 

Ovido - Quiz & Flashcards