ar-tanten

Alla inlägg den 20 augusti 2016

Av C E - 20 augusti 2016 05:44

Att hitta en bra sadel är ju ett rackarns elände, jag vet inte hur många sadlar jag provat på Petter genom åren, men en hel drös är det. Nu senast (för två år sedan ungefär) provade vi ut en sadel från Globus som jag gillar och som är den som legat bäst än så länge, en Ordo Equester. Men sedan dess har jag ju börjat rida akademiskt och då tänker jag att jag kanske borde köpa en akademisk sadel, men någon sådan har jag aldrig ens provrsuttit i.... och jag gillar den sadeln jag har nu... Men om jag någon gång tycker att jag har tjugo tusen kronor över så lär jag köpa en att varva med. Det optimala vore ju att hitta en som alla kan ha. Artur har samma sadel som Petter (utprovat), han är faktiskt bredare över ryggen än vad man kan tro, och har lite längre rygg för sin storlek, men han kan även ha bönans sadel (utprovat) fast den gillar jag inte så mycket då jag tycker att jag hamnar jättemycket ovanför hästen. Det är en Globus Crincle. Bönan har väldigt kort rygg och är svår att hitta sadel till, dessutom har hon ingen vidare manke, men i övrigt är alla tre väldigt lika i rygglinjen, så det borde ju gå att hitta en. Är det någon som har tips, så hojta till! Har tittat på några som jag gillar men har inte satt mig in passform och så ännu.

     

De finns på Taur, och nr ett och tre finns i en kortare variant så det är någon av dom det kan bli. Eller något helt annat. Måste ju som sagt kolla upp passform och så om det blir aktuellt. För övrigt vilade hästarna igår (regn) och då passade jag på att sopa stallgången, inte något jag gör varje dag tyvärr. Det ser ju alltid trevligt ut med en nysopad stallgång, men det är det minst viktiga att göra, och jag är alltid för trött efter ridningen så jag brukar strunta i det. Perfekt dock när hästarna vilar. Beställde hem en ridkapson igår, ska testa den på Petter. Den går att sätta bett i också, perfekt, borde även passa Artur om jag gör fler hål då den är i Cob-storlek.

 

Ovido - Quiz & Flashcards