ar-tanten

Alla inlägg den 23 augusti 2016

Av C E - 23 augusti 2016 05:29

Jag brukar säga att Petter är gjord för mig, och det är han faktiskt. När jag bestämde att jag skulle köpa ett föl så satte jag mig och kollade på olika stuterier, först skulle jag bestämma mig för vilken sorts häst jag ville ha. Lutade mellan Connemara och Welsch cob. Gillade cobben bättre och så skulle jag hitta ett stuteri jag gillade. Jag gillar hästar med massa (muskler och power) och till slut fann jag Stuteri Brudvik som hade den typen av cobbar. Har en förkärlek till gulbruna hästar och dom hade en fin gulbrun hingst som jag gillade (amatör som man är), och jag fastnade för ett av stona, så jag skrev till dom att jag gillade den hingsten och det stoet och var intresserad av ett föl. Fick till svar att stoet väntade sitt första föl med den hingsten, så jag tingade fölet, det fick bli vad det ville, men det fölet ville jag ha. Så Petter är gjord för mig, och väntan var olidlig, kollade mailen varje dag när nedkomsten närmade sig. Min man tyckte jag var jättefånig. En morgon när jag kom ner för att kolla mailen satt min man vid datorn. Har det kommit något, frågade jag. Nä, sa han, men kolla här! När jag kom fram till skärmen såg jag Petter för första gången, nyfödd och liggande i halmen. Minns att jag skrek av upphetsning. Måste försöka hitta den bilden, men den är på en annan dator, får bli till imorgon. En månad senare åkte jag ner till stuteriet för att träffa honom.....men han var inte alls intresserad av mig...gick bara undan när jag kom.... däremot fanns det ett stoföl som gärna följde efter mig... var det henne jag skulle ha? Vi gick runt och kollade på de andra hästarna, hälsade på pappan och äldre unghästar som var till salu. Min hjärna gick på högvarv och jag kände mig förvirrad. Innan vi skulle åka hem gick vi tillbaka till Petter, och då hände något. Petter sökte kontakt och stod och slickade min hand i flera minuter. Då visste jag! Han var så liten att han fick plats i min famn.... och nu.... Min powerhäst! Min själsfrände!

 

Jag visste ju ingenting om cobbar när jag "beställde" honom, och det visade sig att han har värsta bästa stammen så egentligen borde man ju visa honom....men det finns inget sånt så här långt norrut.

Ovido - Quiz & Flashcards