ar-tanten

Alla inlägg den 28 januari 2017

Av C E - 28 januari 2017 05:34

Nuså, nu har jag fått min akademiska sadel, en Star Trekk Espaniola de lux blev det. Jag satt och väntade på postbilen igår som om det vore jultomten som skulle komma. Den är så mjuk och len att jag skulle kunna sova med den.


Jag bad att få den inställd på K4 då det är däromkring Petter ligger, "bommen" är dock ställbar. Jag lade bara på den igår, den ser ut att ligga fint, red gjorde jag dock i min andra sadel. Efter ridturen fick bönan prova den också.


Akademiska sadlar är en helt ny värld för mig. Man mäter inte vidden i vid, extra vid, utan i K4, K5. Man mäter inte sitsen i tum utan i S1, S2 osv. Min sadel har läderbom och räknas som bomlös men den är ändå väldigt stabil och inte alls sladdrig som man kanske tänker om en bomlös sadel. Jag satte dit stigläder och provsatt den när den låg på sadelbocken, ställde in rätt längd på stigläderen, satte dit sadelgjorden och ett schabrak.


Med tanke på hans reaktion när jag satte på en akademisk sadel sist tar vi det lugnt. Idag ska jag leda honom med sadeln på, och rida i den på söndag.


    Jag har en förkärlek för den ljusbruna färgen, men har svårt att hitta tillbehör i den färgen, därför valde jag att ha den tvåfärgad, för nu kan jag fortsätta ha bruna träns och bruna stigläder även om jag har beställt en nackstycke i den ljusare färgen. Något snyggt pannband i den färgen har jag dock inte hittat men eftersom sadeln är tvåfärgad går det nog med ett mörkbrunt pannband utan att man stör sig för mycket.

Ovido - Quiz & Flashcards