ar-tanten

Alla inlägg under juni 2017

Av C E - 23 juni 2017 05:29

Min bärsärk.... haha, skulle inte vilja ha Petter som ovän, så stor och tuff och stark, så mäktigt vacker. Igår red vi ut igen, trodde att han skulle vara lite däst efter buset när Artur kom hem, men inte då. Pigg och glad, ofta när vi rider ut låter jag honom välja tempo lite, men igår bad jag honom hålla ett lägre tempo och han behöll det fint, behövde alltså inte påminna honom. Annars är han  bra på att smyköka. När vi nästan var hemma prövade jag att korta traven ytterligare.... wow, skulle haft någon som filmade, det kändes som början till passage, luft i steget som ändå var samlat. Fast jag ser ju på honom att han är stark nu.

                       

Vad gör han ens på det sista kortet?

  Glad midsommar på er!

Av C E - 22 juni 2017 05:09

Ja, förutom att det blåste satan då, för det gör det ju jämt nu för tiden. Nä, men det var dagen D - Dags att hämta hem Artur. Han gick direkt på släpet och när jag körde in på gården och öppnade framluckan började gnäggandet, hälsningar från hagen och svar från Artur. Idag ska jag fortsätta vänja in honom på gräs....

           

Vilka akrobater dom är....

       

Av C E - 21 juni 2017 05:26

Igår red jag ut igen, det är intressant att se hur mycket väder påverkar hur pigg häst man har. Är det varmt är Petter typ jättetrött, blåser det och är lite svalare är han rätt pigg och mer vaken på omgivningen, lite skvättig. Red tidigt på morgonen eftersom det skulle regna lite senare, och det försöker man ju undvika in i det längsta. Eftersom han var så piggelin så travade vi rätt mycket. Min plan har i flera dagar varit galopp, men jag fegar ur, är inte helt bekväm med sadeln och eftersom jag vet att han kommer att sprattla så ..... fegar jag. Ja, ja, det kommer en dag då han och jag är på samma våglängd (trött Petter och modig jag) och då....


 

Min Ordo Equester är till salu, känner ni någon som letar en sån så tipsa gärna. Min är brun, vid med sits 16,5. Den är i kalvskinn, tre år och nystoppad. 10 000:- Passar en normal till lite svängd rygg.


Har lyckats dra på mig nackspärr igen, vet inte riktigt hur jag lyckas men så är det.


Nu har det också dags att skörda ogräs att torka till hästarna, ett tips är att torka dom i torktumlaren, lägg dom då i ett örngott.

 

Av C E - 20 juni 2017 05:25

Igår var jag precis som vanligt igen. Man ska ju inte gnälla men med fibromyalgi har man alltid ont och orkar inte som andra och dom vanliga dagarna när jag har ont som vanligt är jag ju van med, men dom där andra dagarna kan jag gärna hoppa över, dom där dagarna när jag inte kan göra något. Japp, nu är gnället över.


Petter var piggelin igår på uteritten och travade med stora kliv, jag höll mig i halsringen och lät honom välja tempo själv, ingen samling alltså.

  Bönan visar hur vig hon är, inga problem med att klia bakfoten, eller klia sig i örat med bakbenet. Snart är det midsommar, tiden går väldigt fort nu så det gäller att passa på......... att lukta på syrenerna, att njuta av solen, att slå ihjäl så många getingar som möjligt...

Av C E - 19 juni 2017 05:29

Vi har väl alla dom där dagarna.... när allt är åt helvete... och av ingen anledning alls egentligen. Dom bara kommer ibland. Igår var en sån dag. Trött, orkeslös, ont lite här och lite där. Egentligen ville jag bara sova, men det gick inte för jag var samtidigt så rastlös. Reste mig upp för att göra något, tog några steg, insåg att jag inte orkade, satte mig igen. Och så höll jag på hela dagen. Helt värdelöst.

 

För att göra dagen ännu värre åt jag upp en chipspåse och drack två glas vin också. Så det så!

 

Bilderna tillhör Mathias/Villfarelser

Av C E - 18 juni 2017 04:38

De senaste dagarna har Iris väckt mig vid fyra på morgonen, och det kan ju låte helt knäppt att jag tycker det är bra. Jag är ju typ nästan vaken ändå, så jag har inga problem med att gå upp. MEN bara det att hon har börjat säga till är ju jättestort. Hon säger aldrig till när hon är nödig, smyger iväg och gör det hon ska på golvet vilket är extremt påfrestande och har gjort att jag tappat hoppet och ibland lusten. Och jag vet ju att det har att göra med hennes tidigare liv, som tillbringades i en garderob typ, som var full med skit och piss. Jag tänker att hon lider av Posttraumatiskt stressyndrom, hon rår inte för det. Men å andra sidan, orkar jag med det? Så att hon har börjat säga till när hon är nödig är en stor vinst. Hurra för Iris liksom!


  Petter var jätteduktig igår, och pigg, och busig. Vi tränade på halt, skritt, halt. Skritt, trav, skritt. Idag tror jag att vi ska rida ut....

  Är man avslappnad så hänger underläppen.

Av C E - 17 juni 2017 04:59

Varmt och skönt igår, när jag skulle ta in hästarna låg Petter ner, men reste sig direkt när jag öppnade hagen. Vi gick till ridbanan, gjorde snett igenom med skritt på kortsidorna och en halt, sen trav rakt igenom. Eftersom han var så lugn i huvudet (lite tröttis) så lyssnade han bra på förhållningar, även pyttesmå så jag red mest på lång tygel och var lite stolt över att kunna svänga ändå, det är inte alltid det går.

 

Bönan fick gå på linan, något vi inte har jobbat mycket med alls. Delsvis för att jag inte har lyckats förmedla riktigt vad jag vill..... eller ja, det är svårt när hon inte bjuder fram. Skritt går för det mesta bra, men igår..... igår travade hon flera varv på volten åt båda hållen. Tänk att man kan bli glad för så lite haha, och med Petter är det tvärt om på linan.... typ "hörru ska du ta och sakta av lite nu".

  Eller som min gubbe sa.... den bästa tiden är nu!

Av C E - 16 juni 2017 05:29

Hela dagen igår blev väldigt jobbig. Migränen fick jag bort med medicin men sen är man ju seg och trött resten av dagen, nackspärren var värre, den sitter fortfarande i. Ingen ridning igår för med migrän går det fan inte. Nackspärr däremot... borde funka. Hästmänniskor är ju kända för sin envishet att komma upp på hästryggen.... hur många andra utövar sin sport med den envisheten? Det är ju både hopplöst och fantastisk, att man är så envis att man kravlar sig upp med diverse åkommor. Samtidigt är det ju lite dumt att inte låta sig läka ordentligt, fast alla som har egen häst vet ju hur det är, vissa hästar mår inte bra av vila, eller så är det deras människor som inte mår bra av vila.... Ja, ja, jag får anpassa ridningen efter nacken helt enkelt


 

Igår fick jag se dom för första gången..... dunbollarna.... ja, alltså, måsarnas ägg har kläckts. Det blev tvillingar.

 

Hur lång tid tar det innan dom kan flyga?

Ovido - Quiz & Flashcards