ar-tanten

Alla inlägg den 9 september 2016

Av C E - 9 september 2016 05:33

Vår gård har anor från 1400-talet och här och där finns små minnen från tiden förr. Varje gång jag går upp på hölogen ser jag namnteckningar, de är skrivna på takbjälkarna, de flesta är skrivna i kol, några nyare är skrivna i blyerts men jag har bara hittat två i blyerts, en daterad 1926 och jag skulle säga att den är nyast. Några är så gamla att de inte går att läsa längre trots att varje bokstav är lika stor som en A5-sida (det är ju svårt att skriva smått med kol). Jag gissar att det är pigor och drängar som skrivit sina namn däruppe. Man kan också hitta lite redskap här och där, höräfsor helt i trä till exempel. På kullen finns en gammal smedja där allt är lämnat; som att han gick på lunch och aldrig kom tillbaka. Där finns ölflaskor som inte ens är öppnade, verktyg och små trälådor. Det har även funnits en vacker åka-till-kyrkan-i -hästvagn, men sånt såldes innan vi flyttade hit, grannarna har berättat. Coolt i alla fall!

         

Diskmaskinen har slutat fungera och i väntan på reparatör meddelade jag mina barn (17 och 16) att de skulle få diska sina egna tallrikar efter maten till dess den är fixad. Min son hävdade att han inte tänkte äta förrän det var klart och efter att  ha diskat för hand i tre dagar är jag lite inne på hans linje; man kanske skulle sluta äta till diskmaskinen fungerar. Tänk att man blir så bekväm av sig, man diskade ju alltid för hand förut, men nu känns det övermäktigt. Låg med migrän hela dagen igår igen, inte helt oväntat då jag var iväg med bönan dagen innan, hon träffade tandläkaren (veterinär med vidareutbildning). Hon har haft lite foderinpackningar och nu har vi varit iväg varje halvår för att tömma dom, äntligen börjar det se bra ut.

Ovido - Quiz & Flashcards