ar-tanten

Alla inlägg den 10 september 2016

Av C E - 10 september 2016 05:43

Igår när jag ledde Petter mot paddocken sprang där en älghund...i paddocken alltså. Eh, ja, den var fort infångad och bortförd. Jag tror ju inte att det var hästarna den var ute efter, snarare våra fyra tikar som tycker att paddocken är deras privata sandstrand (utan vatten), måste ju lukta riktigt gott där. Petter tittade extra när jägaren kom gående med kläder som gjorde att bara huvudet syntes (orange) och varför stod det en bil utanför paddocken? Han ät gräs i "rutan" och taggade ner. Det märks så väl att han har mognat, vi växer som ekipage. Han är coolare och då blir jag modigare, om han blir rädd så måste jag vara modig - ge och ta, vi hjälper varandra, men det är en process som aldrig blir klar, den pågår varje dag. Vissa dagar är bättre än andra, men det rör sig hela tiden mot något.. ett tillsammans. Ja, jag vet hur det låter, men det är så det känns och det är viktigt för mig att vi gör det tillsammans, att båda får ha åsikter och tycka. Vi är ju två. Det är inte bara jag som tycker att nu ska vi träna, för om inte Petter har någon lust den dagen så tänker jag inte tvinga honom. Jag kan pröva att göra något annat, kanske han tycker det är roligare just idag. Idag hade jag tänkt träna på förvända slutor/öppnor på spåret i skritt och trav, men Petter var så tittig (och så skällde det ju hundar överallt) så han gick mest runt och undrade om det skulle komma någon springade, han kunde inte focusera, och så ville han verkligen inte gå förbi långsidan mot jägarnas boende i höger varv (hans svaga sida). Misstänker att det luktar döda djur därifrån då det är dit dom kör de skjutna älgarna. I vänster varv gick det bra, men så är det hans starka sida. Så han fick titta en stund och sen bad jag om trav. Vi travade längs spåret (lättridning) med snett igenom där det behövdes, så att han inte behövde gå i höger varv längs den långsidan. Jag är så glad att han inte är hysterisk (som en gång i tiden), utan kan lita på oss. Han jobbade bra i traven även om vi inte kunde göra det jag hade tänkt från början. Nu är jag också säker på att sadeln sitter bättre, när jag tog bort den tjockare padden. Jag är ingen expert på nått, men jag är expert på att vara jag, och Petter är expert på att vara Petter, så vi är expert på att vara vi - och det är vad jag vill jobba på. Oss!

 

Ovido - Quiz & Flashcards