ar-tanten

Direktlänk till inlägg 23 september 2016

1991...

Av C E - 23 september 2016 05:19

...var året då jag åkte till USA. Jag tror de flesta har någon slags längtan dit, man är uppfödd med filmer, tv-serier, musik, mat, ja det mesta känns det som, sen har nog de flesta någon avlägsen släkting som flyttade på 18-början på 1900-talet.


Jag gick på Karolinska Institutet och läste Äldre och Handikappomsorg. Sista året skulle vi göra en fyra månader lång praktik och detta året var det för första gången OK att göra praktiken utomlands...om man fixade och betalade allt själv. Lyckligtvis var det en klasskompis som hade en väninna som var gift med en amerikan och de bodde i Mission Viejo som ligger mellan San Diego och Los Angeles, vi fick bo hos dom och hon hjälpte till att fixa praktik på ett Senior Center. Så då var det bara att hyra ut lägenheten och åka då.


USA var i krig då - Desert Storm - om ni minns det? Saddam Hussein? Kanske inte bäste läget att åka dit, men det gick ju vägen. Vi gjorde mycket studiebesök under tiden vi var där, inom äldrevården, demensvård hemma, "meals on weels". Vi var förskräckta minns jag, över hur det var. Att de fattiga for så illa, över sjukvården och att man måste ha försäkringar för att få vård, att pensionärer var tvungna att jobba för att pensionen var så liten att den inte gick att leva på. Pensionärer med lite mer pengar bodde gärna i "Gated Community", dvs inhägnat område med vakter eftersom det inte var säkert att gå ut.


Vi turistade inte jättemycket, behållningen blev att vi fick se landet innifrån. Och nu när jag tänker tillbaka, är vi i Sverige i samma sits nu....hur hemskt! Vi som var så stolta över att Sverige tog hand om sina fattiga och sjuka och gamla....

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av C E - 25 augusti 2022 15:55

Välkommen Zafir, som flyttade hit i söndags. Han levererades till Nordansjö i fredags och helgen har vi tillägnat i Nordansjö på ridläger. Perfekt tillfälle att börja lära känna varandra. Till vardags är det "Faffur" som gäller.    Faffur är en 1...

Av C E - 6 juli 2022 08:17

Artur har känts lite avslagen på sista tiden, har väl lite tänkt att det berott på värmen och sommaren och på att vi snäppat upp träningen lite. Det har känts lite otydligt. Hade ut equiterapeuten för att säkerställa att det inte var någon stel muske...

Av C E - 29 juni 2022 09:02

Petter fick vandra över regnbågsbron för ett tag sedan. Vi har ju gått vid varandras sida i 16 år, min absoluta drömhäst, krigarhästen och min once in a lifetimehäst. Så tacksam för den tiden.          Foton av Yvonne Odsberg som också var ...

Av C E - 26 september 2021 15:47

Igår var Yvonne här vilket alltid är väldigt trevligt. Igår var också en stor dag då det var första gången på nästan ett år som jag satt upp på Petter. Vilken lycka att få sitta där igen, man saknar lite ord men massor av kärlek och välbehag. Resten ...

Av C E - 23 september 2021 06:18

Häromdagen åkte jag iväg till Yvonne för att vi skulle tillbringa en heldag hemma hos Ewa. Det kändes så spännande, hade fjärilar i magen och en viss förväntan samt en liten liten oroskänsla. Jag tycker det är svårt (lite läskigt) att sätta mig på en...

Ovido - Quiz & Flashcards